Lavicové vozy

Druhý typ lavicového vozu:
Vznikl po odstavení předchozích lavicových vozů. Vůz měl být původně vysokostěnný se stupačkami na nohy. Vůz by byl však moc široký, a tak bylo rozhodnuto na něj udělat lavicovou nástavbu se sešikmenými čelníky. Vůz měl první jízdy (jen jako plošinový vůz) na zahradní železnici v Nemošicích a následně v ostřejším provozu na 8. parní Olympii. Vůz měl původně pružení z tvrdých gum, které sloužily pouze k tlumení vibrací. Gumy se na Olympii roztáhly - při jízdě vůz mírně brzdil a guma se brousila, což mělo za následek brždění vozu. Vyřešilo se to otočením vozu, nahromaděná guma vypadala a jezdilo se bez problémů. Na akci Nábřeží paromilů se už jezdilo s lavicovou nástavbou. Prázdný vůz projel celou trať bez problémů. Problém nastal při jízdě vozu s nerovnoměrně rozloženou váhou, konkrétně při zatížení zadní části vozu. To nastal problém na dvou místech - na výhybce a mezi mosty. V obou případech šlo především o nerovnost trati. I přes to bylo rozhodnuto o předělání pružení na vozu. Na začátku roku 2020 bylo doděláno pružení kovovými pružinami. Vůz může být nasazován do souprav, ale je s ním především počítáno za lokomotivu Ringhoffer.

Technické údaje:

  • Délka přes nárazníky: 1740mm
  • Rozvor otočného podvozku: 230mm
  • Odpružení: Pružiny
  • Průměr nápravy: 120mm
  • Rok výroby: 2019 - 2020
  • Typ spřáhla: centrální M6
  • Pružené nárazníky: Ano
  • Stav: Stavba - dokončování

První typ lavicového vozu: 
Vznikl před 7. parní Olympií. Byly vyrobeny dva vozy, které se od sebe lišily tím, že první vyrobený měl úložný prostor (služební kastlík), druhý ne. Vůz byl jednoduché konstrukce - lavice byly převážně z dřevotřísky, nápravy a spřáhla byly spojeny ocelovou konstrukcí. Sedadlo bylo potaženo černou koženkou podloženou molitanem. Vozy měly pouze centrální spřáhla bez nárazníků. Před první jízdou byla zjištěna výrobní chyba. Před parní Olympií se hodně spěchalo a na první lavici byla jeden domek našroubován obráceně, což způsobilo nadzdvihnutí jedné strany jedné nápravy o 5mm. Tato lavice byla na místě prohlášena za nezpůsobilou k jízdě a naložena zpět. U druhé lavice tento problém nebyl a tak mohla vyjet. Po několika odjetých kolech a spousty vykolejení z důvodu velkého rozvoru, malých kol, a především absence odpružení byla také prohlášena za nezpůsobilou k jízdě a odstavena do depa. Po zbytek Olympie se jezdilo s půjčenými vozy. Z důvodu poměrně složitých úprav na vozu bylo rozhodnuto o odstavení vozů, po čase o definitivním odstavení, demontování na nový čtyřnápravový lavicový vůz. Po nějaké době stání začaly překážet a hrozilo jim rozebrání. Nakonec byly předány do Pardubic. V dohledné době se však jejich obnova nechystá.

  • Délka: 1200mm
  • Rozvor: 800mm
  • Odpružení: žádné
  • Průměr nápravy: 70mm
  • Rok výroby: 2017 - 2018
  • Typ spřáhla: centrální M4
  • Stav: vyřazeny, na ND, následně předány na ZZN

Vyhledávání


Webové stránky zdarma