Úvod

Tak... Předpokládejme, že v tuto chvíli již máte lokomotivu, nebo jí plánujete a říkáte si, že by k tomu byly vhodné i nějaké ty vozy. Nebo jste fanoušek odrážení a láká Vás vůz samotný. A nebo se chcete jen dozvědět, jak postupovat při stavbě vozu... Ať tak, či onak, tento článek je právě pro Vás!

Někteří by si mohli říct, že postavit vůz není žádná věda, nebo že s informacemi z článku "Jak postavit lokomotivu" to bude hračka. Vozy mají ale na rozdíl od lokomotiv svá specifika.


Rozdělení:

  • Řídící - vozy řídící jsou určeny většinou pro jednoho člověka, slouží primárně k obsluze lokomotivy. Mohou být jak dvounápravové, tak i čtyřnápravové (či jiný libovolný počet náprav). Některé bývají univerzální, některé přímo určené za daný stroj. Vozy určené za daný stroj mohou být vybaveny bateriemi, vodní nádrží, zásobníkem na uhlí, přídavným pohonem a mnoha dalšími věcmi.

  • Lavicové - vozy lavicové jsou určeny pro více lidí. Je možné je zároveň využívat pro obsluhu lokomotivy. Jsou u nich mnohem více vyžadovány zabezpečovací prvky, aby nedošlo ke zranění cestujících - ať už vinou provozovatele, nebo cestujícího samotného.

  • Nákladní, služební - vozy nákladní jsou určeny pro přepravu nákladů, stavbu a údržbu trati a jiné potřeby dráhy, či modeláře. Vozy je důležité dobře přizpůsobit jejich určení.

  • Modelové - vozy modelové jsou určeny pouze pro estetiku. Není tak důležité je přizpůsobovat pro převážení těžkých břemen, a proto je jejich stavba z provozní stránky nejjednodušší.



Pružení vozů

U většiny vozů dochází k "nemodelovému přetěžování". V praxi - lavicový vůz 203 váží prázdný přibližně 40 kg. Při plném obsazení se jeho váha může vyšplhat klidně přes 300 kg, čímž se osmkrát zvětší váha vozů. Při naložení nákladem to může být ještě více.

Proto použití běžných ocelových pružin, či silentbloků není úplně vhodné. Zrovna na zmíněném voze 203 je použitý systém ocelových pružin a při rozdílné váze se vůz chová velmi rozdílně.

Nejschůdnějším řešením se tak stává použití kuželových silentbloků. Tato technologie je použita na voze 102 (ano, někteří si mohli všimnout, že souprava 001+102+203 slouží i na odzkoušení různých typů vypružení). Jízdní vlastnosti vozu 102 nejsou také nejideálnější, ale je to hlavně tím, že je vůz dvounápravové konstrukce. Odpružení se naopak osvědčilo nejvíce.

Celé to funguje na jednoduchém principu - když je vůz lehčí, pruží na menší ploše, pokud je těžší, pruží na větší. Tyto silentbloky jsou velmi přizpůsobivé, a tak je i jejich výběr, instalace i případná výměna snadná.

Konkurenceschopné jsou i přes horší jízdní vlastnosti ocelové pružiny, protože na rozdíl od silentbloků jdou na podvozky vyrobené z výpalků umisťovat jednoduše bez jakékoliv nutnosti dalšího obrábění.

U podvozkového vozu je ještě téměř nutností přidat pryž pod ložiskové jednotky, či jiné styčné plochy. Sníží se tak vibrace, dunění a jakýkoliv hluk při jízdě a zvýší se tvárnost podvozků vůči trati.


Pro ostatní věci platí stejné poučky, které jsou uvedeny v sekci "Jak postavit lokomotivu".

Vyhledávání

Nejbližší akce:

-


Webové stránky zdarma