Stavba

Aktuální informace:

Původní plán byl po skončení sezóny 2022 lokomotivu podrobit celkové rekonstrukci. Lokomotiva však již nesplňuje naše požadavky, a tak bude muset vyčkat na svého nástupce, který od ní přebere štafetu.

Po uvedení celé nové soupravy do provozu stávající souprava podstoupí rekonstrukci a bude využívána převáně na srazech a stabilních drahách.

Poznámka:

V poslední době se objevují problémy s bateriemi. Na lokomotivě jsou použity startovací baterie pro jejich nižsí cenu. Bohužel nejsou do těchto podmínek vhodné. Budou tak postupně nahrazovány bateriemi trakčními.


Září 2022:

Za tento měsíc na lokomotivě proběhlo spousty úprav.

První úpravou je dosazení druhého motoru o výkonu 750 W.
Druhou úpravou je upravení převodů na dvojtý převod.
Třetí je bohužel pouze pokus o dosazení nové elektrické výzbroje.

Na lokomotivě jsou tedy nyní uchyceny dva motory na výpalku mezi nápravami. Z nich vede převod po čela lokomotivy, kde se nachází převodovky, z nichž jde převod přímo na nápravu. Lokomotiva je dimenzována více do síly, a je to pro provoz ideální. Maximalní rychlost se nyní pohybuje mezi 14 - 15 km/h.

Jelikož má lokomotiva dvojnásobný výkon, je také třeba výkonější výzbroj. Pokusili jsme se dosadit regulátor z bel-shopu. Nejprve jsme se kochali krásným pohledem na funkční stroj. Poté však lokomotiva přestala jet na jednu stranu. V průběhu telefonátu s výrobcem z regulace vyšlehl plamen (což zpětně je poměrně úsměvná situace). Polovina čety dílny tak běžela požár hasit, druhá již natěšeně běžela pro špekáčky, protože bylo na čem opékat. Po další konzultaci s výrobcem bylo zjištěno, že otvory pro uchycení ventilátoru jsou pod napětím, což nebylo nikde zakresleno a měřením jsme to také nezjistili... Byla tak rychle dosazena zpět stará regulace. Dva ventilátory zajišťují dostatečné chlazení, avšak ideální to rozhodně není. Finance se teď však vkládají do nových projektů, a tak to bude muset mašinka nějak ten půlrok přežít.


Červen 2022:

Z důvodu uvedení lokomotivy do provozu byl doplněn konektor na ovladač, voltmetry, ampérmetr a teploměry. Dále byl opraven poškozený lak (na karosérii sprejem, na podvozku štětečkem). Dále byly upraveny eletrické rozvody pro pravidelný provoz (propájení některých spojů, doplnění relé na klakson a další).


25. ledna 2022:

Za účelem měření byl na lokomotivu dosazen nový pwm regulátor. Také byla vyměnena většina elektroinstalace. Dále se sjednává opískování lokomotivy.

Dodatek: lokomotiva byla s regulátorem zařazena do běžného provozu


14. srpna 2020:

Kvůli opravě laku na nápravách mělo dojít k jejich vyvázání, ale imitace brzdových táhel bránila jejich vyvázání. Bylo rozkodnuto k nepatrné úpravě podvozku, která zpočívá v odstranění těchto tyčí. Úprava byla provedena ještě ten samý den.

† Imitace brzdových táhel - 2018 - 2020


11. července 2020:

Zušební + zátěžová zkouška lokomotivy na parkové dráze v Brně. Lokomotiva je již ve finálním laku, je osazena provizorními tabuklami a bez zasklením kabiny.

Zkušbní jízda dopadla úspěšně, lokomotiva jezdila celý den se dvěma 80 kg těžkými vozy + vlakovou četou tvořenou z těch, kteří zrovna neměli co na práci.

Jediný problém nastal úplně na konci zkušebních jízd, kdy došlo k poruše na výzbroji a lokomotiva musela být odtažena. Jednalo se o studený spoj mezi kontakty v regulátoru, což byla výrobní chyba, která bude v brzké době opravena.

 


20. dubna 2020:

Lokomotiva se rozběhla vlastní silou s novou elektrickou výzbrojí, řetězy a paprskovitými nápravami.


Duben 2020:

Nápravy byly nalisovány, zavařeny a namontovány na lokomotivu a byly nasazeny nové řetězy společně s novou přechodkou na motoru.


Březen 2020:

Byly dodány nové paprskovité nápravy na lokomotivu. Výměna náprav má dva důvody a to výměna řetězů z 04 na 06B a samozřejmě vzhled. Nápravy jsou z důvodu lepšího převodu zvětšeny o 10 mm. S tím souvisí i výroba nových ložiskových domků.


Červenec 2019:

V dohledné době musí být na lokomotivě vyměněná ozubená kola, protože se tloušťka řetězu z minibiku (25H - tj 04) ukázala jako nedostatečná. Jelikož se bude předělávat podvozek, bylo rozhodnuto o výměně celých náprav. Nápravy budou vyměněny za paprskovité. Eektrické rozvody byly vymontovány a v dohledné době bude instalována nová regulace. Převody lokomotivy budou upraveny na rychlost cca 19 km/h a bude doplněno závaží o váze 30 kg, lokomotiva tím dosáhne váhy něco málo přes 100 kg. Na parní Olympii byly po malé nehodě odlámamé všechny stupačky, nové budou na šroub, aby se ohlé daly "lehce" vyměnit nebo narovnat. Jsou zakoupeny nové digitální nabíječky, klakson a indikátor baterií. 

Foto z akce zde.


Leden 2019:

Aktuálně je hotová kapotáž lokomotivy, pracuje na pantografu. Na karoserii a podvozku lokomotivy budou v brzké době doplněna madla, imitace písečníků, schůdky a další... Podvozek je po akci v Solvayových lomech neprovozní. 

Kvůli čatému padání řetězů bylo rozhodnuto o předělání úchytu motoru. Také je nutno lépe zajistit baterie, které při rychlejším průjezdu obloukem sjely na jednu stanu. Lucerny jsou připraveny ke zhotovení na 3D tiskárně.


Září 2018:

Na fotkách je vidět nové uchycení motoru. Nárazníky jsou prozatím pouze navařené.

 


Srpen 2018:

Na začátku srpna byly dodány výpalky na kastli lokomotivy.

  


1., 2. a 3. Června 2018:

Na začátku června byl podvozek pojízdný a nabarvený, na lokomotivě je kryt proti dešti, který má vzdáleně připomínat karosérii. Ovladač je pouze provizorní. Zprovoznit se nám ji povedlo opravdu těsně před parní Olympií.

První jízdní zkouška proběhla ještě v pátek, kdy jsme lokomotivu vyložili a odjeli s ní prvních pár metrů do depa. Zatím bylo vše v pořádku.

Opravdová zkouška nastala v sobotu. Poprvé se lokomotiva vydala na okruh. Bohužel asi po 100 ujetých metrech nastal problém. Naštěstí ne s lokomotivou, ale s vozem. Konstrukce vozu se ukázala naprosto chybná. Neodpružené malé nápravy v kombinaci s velkým rozvorem zapříčinilo vykolejení na téměř každé nerovnosti na trati. Naštěstí nám jedni modeláři půjčili vůz a jezdilo se téměř bez problémů. V ten samý den jsme měli ještě jednu poruchu, ale tentokrát s lokomotivou. Za polovinou tratě nám najednou přestala jet. Naštěstí pro nás se před námi porouchala jiná lokomotiva, takže jsme se v koloně domluvili s kolegou modelářem, který nás pak odtáhl do stanice. Další problém pak nastal v sobotu odpoledne. Těsně před nádražím špatně zajištěný spojovací čep vypadl a lokomotiva se odpojila od vozu. Málem se tak přetrhali dráty mezi lokomotivou a ovladačem. Poté úž došlo jen k vykolejení na štěrku.

Neděle probíhala bez větších závad. Pouze jednou za rotundou přestala lokomotiva z ničeho nic jet. Naštěstí jen vypadl drát z provizorních spojů. Jinak se jezdilo bez větších problémů.

Foto z akce zde.


Květen 2018:

Podvozek lokomotivy svařen.

Hlavní elektrická část lokomotivy je téměř hotová. Z důvodu špatného zapojení původní regulace a opožděné pojistky musela být celá regulace nahrazena. Prozatím je použita provizorní regulace.


Leden 2018:

Nápravy jsou již ve výrobě. Po dodání se může začít svařovat podvozek. 


Prosinec/leden 2017/18:

Další problém, na který jsem při stavbě narazil,byla řetězová kola. Motocyklové i cyklistické rozety byly moc velké a převod byl nesmyslný. Další možností byl vícestupňový převod. Nakonec jsem narazil na rozety z minibiku. Byly vhodné jak rozměrově, tak i cenově. Takže nakonec bude použit převod 11:55 zubům. Poháněny budou samozřejmě obě nápravy.

Poznámka z roku 2020: malé řetězy v kombinaci s velkým výkonem a velkou délkou řetězu způsobilo vytahování a padání řetězu, musel být tedy vyměněn.


Listopad 2017:

Byl zakoupen motor 750 W, 24 V.


Listopad 2017:

Po téměř dvouch měsících byly dodány výpalky na podvozek lokomotivy.


Listopad 2017:

Byly zakoupeny 2 autobaterie 12 V, 45 Ah.

Vyhledávání

Nejbližší akce:

25.3.2023


Webové stránky zdarma