Úvod   Projekt   Stavba

Aktuální informace:

Srpen/Září 2023:

Po fiasku v Lužné u Rakovníka jsem se rozhodl si dát pauzu od akcí. Důvodem byla jak neodpovídající organizace akcí, tak konstrukce vozidel.

Situace se změnila, když jsme na poslední chvíli dostali pozvánku na zahájení provozu parkové dráhy v Břasech. Během jednoho (krušného) dne byla vyměněna elektroinstalace na lokomotivě.

Novinka - jsou dosazeny dva regulátory (na každý motor jeden) s ocelovými ventilátory. Regulace jsou tedy permanentně ochlazovány. Výsledek? Perfektní!

Lokomotiva odjezdila 9 hodin nepřetržitého provozu s neustále plným vozem.
V poměrně teplém počasí a v částečně členitém terénu. Dokonce jí nedělala problém ani 4 kola s vozem se zablokovanou nápravou. Ale to je jiná příhoda :)

Lokomotivu tedy opět prohlašuji za provozní! (A vůz za neprovozní!)


Červen 2023:

Akce v Lužné u Rakovníka lokomotivu řádně prověřila. Samotná trať byla postavena ve velmi členitém terénu. Musela být tak na spousty místech vypodložena. Zároveň byly použity kolejnice jak naše, tak místní.

Výsledkem bylo několik vykolejení, ke kterému docházelo z důvodu nerovností trati a absenci pružení na lokomotivě. Po opravě trati do sjízdného stavu došlo po deseti minutách k vyhoření provizorní regulace. Důvod? Po prozkoumání tohoto produktu na aliexpressu (primárně komentářové sekce) bylo zjištěno, že jeho možnosti končí u 30 A, ačkoliv výrobce i prodejci uvádějí 80 - 100 A. Ach!

Aktuálně je lokomotiva tedy opět neprovozní a hledáme do ní jiný typ regulátoru.


Květen 2023:

Jelikož stav lokomotivy E225 byl již neúnosný, bylo rozhodnuto o její celkové rekonstrukci. Samotná rekonstrukce trvala téměř měsíc. Lokomotiva byla rozebrána, opískována a v podstatě znovu postavena. Karosérie byla kromě jiného odstínu barvy (6009 -> 6005) doplněna žlutými proužky lemující karosérii, novými okenicemi, zasklením karosérie, nové lucerny a mnoho dalších doplňků.

Jediné problémy, které nastaly, byly opět s regulátorem. Po instalaci opraveného regulátoru z bel-shopu došlo po asi minutě provozu k jeho vyhoření. V podstatě stejný scénář, jako při opravě v roce 2022. Od výrobce přišel akorát arogantní mail, který zde raději nebudu dále rozvádět. Byla tak instalována regulace čínská.


Září 2022:

Za tento měsíc na lokomotivě proběhlo spousty úprav.

Například:
Dosazení druhého motoru o výkonu 750 W.
Upravení převodů na dvojitý převod.
Pokus o dosazení nové elektrické výzbroje.

Na lokomotivě jsou tedy nyní uchyceny dva motory na výpalku mezi nápravami. Z nich vede převod pod čela lokomotivy, kde se nachází převodovky, z nichž jde převod přímo na nápravu. Lokomotiva je dimenzována více do síly, a je to pro provoz ideální. Maximální rychlost se nyní pohybuje mezi 14 - 15 km/h.

Jelikož má lokomotiva dvojnásobný výkon, je také třeba výkonnější výzbroj. Pokusili jsme se dosadit regulátor z bel-shopu. Nejprve jsme se kochali krásným pohledem na "funkční stroj". Poté však lokomotiva přestala jet na jednu stranu. V průběhu telefonátu s výrobcem z regulace vyšlehl plamen (což zpětně je poměrně úsměvná situace). Polovina čety dílny tak běžela požár hasit, druhá již natěšeně běžela pro špekáčky, protože bylo na čem opékat.

Po další konzultaci s výrobcem bylo zjištěno, že otvory pro uchycení ventilátoru jsou pod napětím, což nebylo nikde zakresleno a měřením jsme to také nezjistili... Byla tak rychle dosazena zpět stará regulace a dva ventilátory zajišťují dostatečné chlazení. Avšak ideální to rozhodně není. Finance se teď však vkládají do nových projektů, a tak to bude muset mašinka nějak ten půlrok přežít.


Červen 2022:

Z důvodu uvedení lokomotivy do provozu byl doplněn konektor na ovladač, voltmetry, ampérmetr a teploměry. Dále byl opraven poškozený lak.

Dále byly upraveny eletrické obvody pro pravidelný provoz (propájení některých spojů, doplnění relé na klakson a další).


Leden 2022:

Za účelem měření byl na lokomotivu dosazen nový pwm regulátor. Také byla vyměnena většina elektroinstalace.


Srpen 2020:

Na akci na plzeňském náměstí došlo vlivem vysokých teplot a členitého terénu k vyhoření regulace. Dojde tak k dlouhodobějšímu odstavu lokomotivy.


Srpen 2020:

Kvůli opravě laku na nápravách mělo dojít k jejich vyvázání, ale imitace brzdových táhel bránila jejich vyvázání. Bylo rozkodnuto k nepatrné úpravě podvozku, která zpočívá v odstranění těchto tyčí. Úprava byla provedena ještě ten samý den.

† Imitace brzdových táhel 2018 - 2020


Červenec 2020:

Uskutečnili jsme zkušební a zátěžovou zkoušku lokomotivy na parkové dráze v Brně. Lokomotiva je již v laku. Dále je osazena tabulkami a lucernami.

Zkušební jízda dopadla úspěšně, lokomotiva jezdila celý den se dvěma 80 kg těžkými vozy + vlakovou četou tvořenou z těch, kteří zrovna neměli co na práci.

Jediný problém nastal na úplném konci zkušebních jízd, kdy došlo k poruše na výzbroji, a lokomotiva musela být odtažena. Závada nastala z důvodu nedostatečného chlazení regulace.

 


Duben 2020:

Lokomotiva se rozběhla vlastní silou s novou elektrickou výzbrojí, novými řetězy a paprskovitými nápravami.


Duben 2020:

Nápravy byly nalisovány, zavařeny a namontovány na lokomotivu.
Na nápravy byly nasazeny nové řetězy s novou přechodkou na motoru.


Březen 2020:

Byly dodány nové paprskovité nápravy na lokomotivu. Výměna náprav má dva důvody. Výměna řetězů z 04B na 06B a samozřejmě vzhled.

Nápravy jsou z důvodu lepšího převodu zvětšeny o 10 mm. S tím souvisí i výroba nových ložiskových domků.


Červenec 2019:

V dohledné době musí být na lokomotivě vyměněna ozubená kola, protože se tloušťka řetězu z minibiku (25H - tj. 04) ukázala jako nedostatečná.

Jelikož se bude předělávat podvozek, bylo rozhodnuto o výměně celých náprav. Nápravy budou vyměněny za paprskovité. Elektrické rozvody byly vymontovány a v dohledné době bude instalována nová regulace. Převody lokomotivy budou upraveny na rychlost cca 19 km/h a doplněno závaží o hmotnosti 30 kg.

Foto z akce zde.


Leden 2019:

Aktuálně je hotová karosérie lokomotivy, pracuje na pantografu. Na karoserii a podvozku lokomotivy budou v brzké době doplněna madla, imitace písečníků, schůdky a další. 

Také je nutno lépe zajistit baterie, které při rychlejším průjezdu obloukem sjely na jednu stanu.


Září 2018:

Na fotkách je vidět nové uložení elektromotoru.

 


Srpen 2018:

Na začátku srpna byly dodány výpalky na karosérii lokomotivy.

  


7. Parní Olympia:

Na začátku června byl podvozek pojízdný a nabarvený. Na lokomotivě je kryt proti dešti, který má vzdáleně připomínat karosérii. Ovladač je pouze provizorní. Zprovoznit se nám stroj povedlo opravdu těsně před parní Olympií.

První jízdní zkouška proběhla ještě v pátek, kdy jsme lokomotivu vyložili a odjeli s ní prvních pár metrů do depa.

Opravdová zkouška nastala v sobotu. Poprvé se lokomotiva vydala na okruh. Asi po 100 ujetých metrech nastal problém. Naštěstí ne s lokomotivou, ale s vozem. Konstrukce vozu se ukázala naprosto chybná. Neodpružené malé nápravy v kombinaci s velkým rozvorem zapříčinily vykolejení na téměř každé nerovnosti na trati. Naštěstí nám, dnes už dobří přátelé, půjčili vůz a jezdilo se téměř bez problémů. 

V ten samý den jsme měli ještě jednu poruchu, ale tentokrát s lokomotivou. Za polovinou tratě nám najednou "spadla z výkonu". Naštěstí pro nás se před námi porouchala jiná lokomotiva, takže jsme se v koloně domluvili s kolegou modelářem, který nás pak odtáhl do stanice.

Další problém pak nastal v sobotu odpoledne. Těsně před nádražím špatně zajištěný spojovací čep vypadl a lokomotiva se odpojila od vozu. Málem se tak přetrhali dráty mezi lokomotivou a ovladačem. Poté úž došlo jen k vykolejení na štěrku.

Neděle probíhala bez větších závad. Pouze jednou za rotundou lokomotiva opět "spadla z výkonu". Příčina byla opět stejná - vyklepal drát z provizorních spojů. Po zbytek akce se jezdilo bez větších problémů.

Foto z akce zde.


Květen 2018:

Podvozek lokomotivy svařen.

Hlavní elektrická část lokomotivy je téměř hotová. Z důvodu špatného zapojení původní regulace a opožděné pojistky musela být celá regulace nahrazena. Prozatím je použita provizorní regulace.


Leden 2018:

Nápravy jsou již ve výrobě. Po dodání se může začít svařovat podvozek. 


Prosinec/leden 2017/18:

Další problém, na který jsem při stavbě narazil, byla řetězová kola. Motocyklové rozety byly moc velké a převod byl nesmyslný. Další možností byl vícestupňový převod. Nakonec jsem narazil na rozety z minibiku. Byly vhodné jak rozměrově, tak i cenově. Takže nakonec bude použit převod 11:55 zubům. Poháněny budou samozřejmě obě nápravy.

Poznámka z roku 2020: malé řetězy v kombinaci s velkým výkonem a velkou délkou řetězu způsobilo vytahování a padání řetězu. Musel být tedy vyměněn.


Listopad 2017:

Byl zakoupen motor 750 W, 24 V.


Listopad 2017:

Po téměř dvouch měsících byly dodány výpalky na podvozek lokomotivy.


Listopad 2017:

Byly zakoupeny 2 autobaterie 12 V, 45 Ah.

Vyhledávání

Nejbližší akce:

-


Webové stránky zdarma